Thursday, 29 November 2012

:takde kerja:

dua minggu pergi kerja tapi takde kerja. sangat membosankan. nasiblah ada seminggu tu banyak tak datang kerja sebab demam. cuma yang tak nasibnya, gaji nanti konpem cukup-cukup makan je. entah-entah tak cukup, since company dah kuatkuasakan peraturan baru. tak datang kerja tanpa alasan, kena tolak insentif bulanan. alasan aku, aku demam tapi company takkan terima kalau tiada bukti. dan buktinya, kena ada surat mc. dan memandangkan, aku pergi klinik selepas waktu bekerja, macam mana mahu ambil mc kan. isi borang cuti tanpa gaji pun takkan diterima tak seperti sebelum ni. jadi aku cuti sahaja tanpa isi apa-apa borang. dah alang-alang nak tolak insentif bulanan dan tolak gaji bulanan. jadi, gaji kali ni, sangat-sangat cukup makan je sebab dah tolak macam-macam. belum lagi tolak insentif bulanan disebabkan kesalahan dalam drawing. mula awal bulan haritu, company kuatkuasakan untuk pihak engineering, setiap kesalahan yang ada dalam drawing selepas dah di issue ke production, insentif bulanan akan ditolak. jadi, semakin bermaharajalela lah manusia-manusia yang mencari kesalahan kami-kami. untunglah siapa-siapa yang dah berhenti kerja tu. aku cuma tunggu masa je. sementara takde kerja ni, aku usaha gigih belajar balik solidwork yang dah lama aku tinggal tu. aku kaut ilmu betul-betul dengan yang berpengalaman sebelum aku melangkah keluar lagi dari company tu. ya keluar lagi sekali tanpa menoleh kembali.

aku rindu zaman sebelum insentif bulanan dan pemotongan bonus berkuatkuasa dulu sebab aku rasa zaman tu lah zaman bekerja yang paling best. kerja lebih masa sampai pukul lapan malam atau kerja ari ahad pun, bukan masalah bagi aku. tapi bila dah start insentif dan catu itu ini, manusia-manusia mula mencari kesalahan dan menuding jari hanya kerana taknak insentif kena potong. kuasa duit! dan aku, benci!

ami: hari-hari paksa diri pergi kerja... :(

2 comments:

Liyaa Mf said...

Okeyyy! Rasanya sudah masa untuk cari kerja laen. Berusaha taw! :D

Ami Manaf said...

haha... memang sedang berusaha cari kerja lain. wish me luck!