Monday, 28 May 2012

:pangkat:

ya, aku tahu kau kaya. kerja doktor gaji riban-riban. anak orang ada-ada. ada kereta besar. ada rumah besar. bukan orang kampung macam aku. kerja pun kuli orang je. rumah biasa-biasa. kereta pun tak ada. tapi, tu bukan tiket untuk kau merendah-rendah dan mempermainkan aku. permainkan adik aku. dan permainkan keluarga aku. 

kau ingat tak? dulu, masa kau nak mintak tolong aku, bukan main lagi kau bagi ayat manis bagai. dan aku bersetuju memikirkan keadaan keluarga aku. aku nak tolong keluarga aku. tapi kau? bila dah senang sikit, bukan main lagi perlekehkan usaha aku. usaha adik aku. 

kau, kami sikit pun tak pernah merungut bila Allah uji kami perlu bersusah-payah cari rezeki. perlu harung jalan berduri sebelum senang. berbeza dengan kau yang dari awal sudah senang. malah kami bersyukur. kami redha dan kami usaha. usaha dan usaha. mentang-mentang kami lambat berjaya macam kau, kau fikir semudah tu kau nak kenakan kami? tak semudah tu kau! aku percaya pada Allah. dan sebab aku percayalah, Allah tunjukkan kejahatan yang kau cuba nak buat pada kami. nasib baik! jangan ingat kami bodoh hanya kerana kami anak orang kampung! aku percaya hukum Allah. semoga Allah balas balik apa yang dah kau cuba buat pada kami. aku tak nak balas apa-apa sebab aku sedar aku bukan siapa-siapa. aku masih ada Allah. aku serahkan sepenuhnya pada Dia.

buat adik aku, bertabahlah. semoga kesenangan tu milik kita juga nanti. semoga Allah redha.

dan untuk kau, silalah kau bertarung dengan kawan-kawan kau siapa yang lagi banyak harta, siapa yang rumah lagi besar, siapa kereta yang lagi mahal sebab tu semua bukan keutamaan aku kenapa aku berbisnes. mula dari kau block aku dari mukabuku, aku dah tak mahu ambil tahu lagi pasal kau. takut sangat aku sailang bisnes kau. aku pun tak heran dan aku tak sebusuk tu. susah-susah aku pun dalam berbisnes, aku tak pernah nak susahkan orang dan aku tak pernah nak menjatuhkan orang. adik aku pun dah boleh survive sendiri tanpa kau. tu pun terima kasihlah atas perbuatan kau yang tak bertanggungjawab tu. Allah dah tunjukkan kami jalan. 

what goes around comes around.

bumi ni bulat tahu!

No comments: