Wednesday, 2 May 2012

:makcik:

.gambar kredit pada pakcik google.

Si makcik. Badannya besar. Kerjanya pagi jadi guru tadika, petangnya pula ustazah Fardhu Ain. Tapi sayang mulut sibuk pompang sana–sini tentang keburukan orang sampai tak nampak keburukan sendiri. Masa senang, kepala mendongak dada mendabik. Bila susah, baru mula terkais-kais mahu minta pertolongan orang. Alih-alih bapak aku yang dikulikan. Ya, bapak aku yang kau selalu hina keji itu. Ya, bapak aku yang bersusah payah banting tulang nak carik duit nak bagi kau anak beranak makan sampai terpaksa korbankan anak bini sendiri tu. Ya, bapak aku yang kau suruh itu ini tanpa ucapan terima kasih tu. Konon kau ada laki banyak duit sampai semua orang takut nak cuit. Tapi sebenarnya kau dapat laki bangang yang tak selayaknya ditabik. Laki sendiri yang tak pernah nak ambil tahu pasal kau anak beranak. Kesian aku tengok kau yang hidup dengan sadis. Tapi masih lagi tak sedar dek diri kerana selalu duk sibuk menjaga tepi kain orang. Menyedihkan...

✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿

xoxo: moral of the story, lu fikirlah sendiri. sebenar-benarnya ni penulisan yang aku tulis untuk Zine Satu Malam-Satira. tapi sayang tak kena dengan tema maka direjectlah oleh incik admin. sebabnya aku dah terpesong dari maksud satira tu sendiri sebenarnya. yang aku tulis dekat atas ni, terlalu direct sedangkan satira tu adalah satu perlian berbentuk indirect. macam yang zoul komen, "Tak kena sikit dengan tema, satira. maksudnya menyampaikan teguran, sindiran atau pendapat secara tidak langsung atau indirect. Tulisan ni direct terus kepada makcik gemuk itu". terima kasih dari aku buat zoul sebab siap bagi tunjuk ajar lagi dengan bagi aku idea yang ohsem. jadi, lepas tu aku ada hantar lagi satu penulisan dan Alhamdulillah diterima. penulisan tu nantilah aku letak dekat sini. atau boleh juga terus pergi ke blog Zine Satu Malam dan baca kesemua penulisan-penulisan di sana. nak dibandingkan aku dengan mereka-mereka, aku ini tersangatlah jauh lagi. aku memang agak lemah dari segi idea dan ayat.
 boleh dimuat turun juga ya dalam bentuk pdf. jemput baca semua. dan oh ya, boleh cari yang mana satu penulisan aku. dan maaf, aku punya biasa-biasa saja. 

Untuk muat turun:
ZineSatuMalam - Satira <----- klik sini
Koleksi ZineSatuMalam lain <----- klik sini

Peace... ^_~

No comments: