Wednesday, 26 October 2011

:[AMI] Geram:


ami geram sendiri. kenapa si tua itu tak pernah puas? dimata si tua itu ada sahaja benda yang tidak kena. apa salah babah? ami geram kerana si tua itu selalu tidak puas hati dengan segala apa yang babah buat sedangkan babah itu darah daging si tua itu sendiri. ami kasihankan babah.

ami kasihankan babah yang berhempas pulas mencari duit tapi terpaksa membahagikan separuhnya kepada si tua. itu ami tidak kisah kerana si tua itu ibunya. tapi yang ami tidak puas hati apabila si tua mempertikaikan duit yang separuhnya itu. babah mahu cantikkan tangga dengan memasang pagar cantik. babah upah orang. si tua itu bising kenapa bazirkan duit dan setiap hari lepas orang upahan siap buat kerja, si tua itu akan datang buat sport check. lepas itu bebel macam-macam. ami geram! 

ami geram kerana ami tak pernah pertikaikan duit separuh dari usaha babah itu. si tua itu mahu besarkan dapur supaya senang bila cucu-menantunya datang nanti. dan duit itu, duit babah yang usahakan tapi babah tak cakap apa pun. ami geram!

ami geram kerana duit separuh yang babah berhempas-pulas cari itu sewenang-wenangnya si tua itu bahagikan pada cucu-menantu yang lain bila mereka kesempitan. ami jerit kuat-kuat dalam hati. 'itu duit penat lelah babah tahu! babah sampai sakit-sakit semata cari duit itu!. tapi orang lain sewenang-wenangnya pula menagih kasih!' sungguh ami geram. setiap kali keluarga mereka kesempitan, ada si tua itu mempedulikan? ada cucu-menantu kesayangan lain mempedulikan? tidak! babah terpaksa korbankan badan tua itu sendiri demi sesuap nasi. ami geram!

ami janji. ami takkan sia-siakan pengorbanan babah. ami sedih tengok babah sakit-sakit badan lepas menoreh getah. ami sedih tengok badan babah bengkak sana-sini lepas kait buah kelapa sawit. ami sedih tengok saban bulan, babah terpaksa pergi berurut demi membetulkan kembali urat tuanya. ami sedih dengan sikap si tua. sungguh!

ami akan berusaha demi kesenangan babah dan mama. ami nak tengok babah dan mama hidup senang di hari tuanya. tak perlu berhempas-pulas lagi. cukuplah dengan keperitan ini. ami harap pengorbanan babah pada si tua mendapat berkat di akhirat sana. walaupun babah tak pernah merungut, tapi hati ami sedih tengok babah di perlakukan begitu. sungguh!

4 comments:

MadianiMamat said...

bakpe mie??

^ai-mie : 아이-미^ said...

huhu.. complicated things~ deq, pi tak aja wedd 19/11 kekgi? nuraimi pun nikah on the same date. so, how?

MadianiMamat said...

aja mcm jauh je mie... huhu. nuraimi?? aku igt die nikoh doh... hehe... kite g yg nuraimi eh sbb dkt je tu.. aja tu nnti kite diskas2, ade ongkos lebih buleh ar g.. huhu

^ai-mie : 아이-미^ said...

wokeh.. set.. kalu mu nak g yg aja tu, dwet myk kita share2la... aku x ksh~ pape roger2 la eh~