Tuesday, 23 August 2011

:persiapan raya:

raya tahun ni rasanya raya yang paling bersahaja buat aku. langsung tiada persiapan apa-apa. jangan ditanya pasal baju raya, tudung raya atau kasut raya semua kerana jawapannya adalah tiada. ya, langsung tiada. aku pakai apa yang ada. entah... sama seperti tahun-tahun yang lainnya, perasaan aku untuk menyambut raya, tawar. tiada apa-apa. pulang kerana itu adalah kemestian. persiapan semua kerana itu adalah kemestian. kenapa dan mengapa? yang aku boleh jawab adalah mungkin kerana pengalaman-pengalaman pahit sepanjang membesar dalam menyambut raya membuatkan aku jadi manusia tanpa perasaan begini malah turut menghiraukan perasaan orang lain disekeliling aku. atau mungkin juga kerana aku masih belum temui perasaan seronok dan bahagia disebalik sempena menyambut raya. mungkin. jawapan sebenarnya, sungguh aku tak tahu. yang tahu, hanya Dia. ya, Dia. 

kalau diikutkan yang sejujur-jujurnya, aku takdelah excited sangat nak balik kampung sementelah lagi bila mendapat mesej-mesej berita yang tak menyenangkan dari kampung. tapi aku sudah muak dan bosan disini. jadi, pulang ke kampung adalah salah satu jalan untuk aku pergi menjauh. sekurang-kurangnya disitu aku mampu bermuhasabah.

kenapa perasaan aku sepertinya sudah mulai mati sedikit demi sedikit...